top of page

5X COPYWRITING-TECHNIEKEN

Hoe maak je van je tekst nou een overtuigende en lekker lezende tekst? Dit doe je door copywriting toe te passen. Check je tekst aan de hand van deze vijf copywriting-technieken en ervaar zelf het verschil.



In mijn werk als copywriter wordt er vaak een beroep gedaan op mijn inlevingsvermogen. Ik schrijf immers niet voor mezelf of voor de organisatie, maar voor een bepaalde doelgroep. Wie is dat? Weten wie je doelgroep is en schrijven in hun taal is een goede start.

Verdiep je in de doelgroep, zij zijn de lezers.

Daarnaast gebruik ik verschillende copywriting-technieken, waarmee je een tekst superaantrekkelijk maakt. Ik deel er graag een paar.


5X COPYWRITING TIPS


1. Doel en doelgroep


Hier hadden we het net al over, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: bedenk, voordat je begint met schrijven, wie je doelgroep is en wat het doel van de tekst is. Wie gaat dit lezen? Hoe overtuig je je klanten? Wat is het doel van de tekst? Schotel de lezer geen schreeuwerige of dwingende teksten voor, maar hou het simpel. Probeer een connectie te maken.


2. Structuur


Wist je dat mensen een tekst eerst screenen, voordat ze overgaan tot lezen? Soms haken ze hierbij zelfs al af. Let daarom goed op de structuur van je tekst, dat maakt een tekst goed scanbaar. Werk met alinea's, titels, subtitels en bulletpoints. Plaats linkjes en maak belangrijke woorden dikgedrukt.


3. Schrijf in voordelen


Jij weet alles van jouw product of dienst. Dit kan een valkuil zijn, omdat je hierdoor gemakkelijk inhoudelijk afdwaalt van de kern. Gevolg: een rijkgevulde tekst met veel inhoudelijke informatie. Niet heel overzichtelijk voor de lezer. En die wil je natuurlijk overtuigen om bij jou een product of dienst af te nemen. Benadruk daarom juist de klantvoordelen. Hoe maak jij het leven van je klant beter/mooier/handiger/sneller/romantischer etc.?


4. Geen woorden maar cijfers


Wees lekker specifiek in de tekst. Dit kun je doen door cijfers te gebruiken. Een zin als: '80% van de mensen kampt met slapeloosheid', werkt veel beter dan: 'er zijn veel mensen die niet in goed slapen 's nachts'. Kun je ergens in jouw verhaal cijfers of feiten toepassen?


5. Emotie


De laatste, en misschien wel belangrijkste, tip! Speel in op emoties. Ook al zijn we met z’n allen veel online, mensen blijven mensen en die laten zich voornamelijk leiden door emoties. Daarom is het essentieel dat je emotie in een tekst stopt. Zorg ervoor dat klanten zich in jouw verhaal herkennen, dat ze zien dat jij ze begrijpt. Laat mensen verlangen naar jouw oplossing of product.


Tot zover, tot schrijfs!

bottom of page