INSPIRATIE VOOR DE NIEUWSBRIEF
Het is weer tijd voor de nieuwsbrief. Weet je niet waar je over moet schrijven? Ik heb een aantal inspirerende haakjes voor je op een rijtje gezet, waarmee je in no-time verder komt met de nieuwsbrief. Schrijf je mee?

Vraag jezelf, voordat je begint met schrijven, af wat de doelgroep interessante informatie vindt. Deel alleen content waar jouw doelgroep écht iets aan heeft. Op die manier voeg je waarde toe.
Voor wie schrijf je?
5X INSPIRATIE VOOR ONDERWERPEN
Wat zet je in de nieuwsbrief? Vijf tips voor meer inspiratie:
1. Update
Deel een update. Hoe gaat het met nieuwe projecten/initiatieven binnen de organisatie? Deel successen en mijlpalen, maar wees ook niet bang om onzekerheden te laten zien. Tegen welke uitdagingen lopen jullie aan? Welke lessen zijn er geleerd?
2. Voorproefje
Naast lopende zaken kun je de doelgroep ook een inkijkje geven in de meest recente ontwikkelingen of spannende toekomstplannen. Laat ze weten waar jullie mee bezig bent en waarom je hier zo enthousiast over bent. Een nieuw project, product, dienst of een bijzondere service? Je kunt ook terugblikken: 'Vorig jaar rond deze periode…' Waar stonden jullie toen? En nu?
3. Actueel nieuws
Zijn jullie in het nieuws geweest, radio, tv, krant, internet? Is er een toffe recensie over jouw organisatie geschreven? Deel het in de nieuwsbrief. En probeer te bedenken waarom het interessant is voor de doelgroep: “What’s in it for them?”
4. Tips & tricks
Geef je doelgroep waardevolle tips en insights. Werk je in een grote organisatie? Laat dan bijvoorbeeld iedere maand een andere expert een blog schrijven, steeds over een ander vakgebied. Laat ze handige tips en tricks weggeven. Een bekend voorbeeld is de Wist je dat-rubriek. Dit geeft de lezer een leuke inkijk in het bedrijf. Daarnaast betrek je mensen uit de organisatie bij de communicatie en delen jullie waardevolle inzichten met de doelgroep.
5. Beeldmateriaal
Een inkoppertje misschien, maar maak gebruik van aantrekkelijke foto’s en video’s voor de nieuwsbrief. Geen beeldmateriaal? Start met het maken van meer foto's en video's of gebruik stockmateriaal, bijvoorbeeld via Unsplash. Events, nieuwe producten, een kapotte koffiemachine, nieuwe collega: allemaal tof beeldmateriaal voor in de nieuwsbrief.
Tot slot
Stuur regelmatig nieuwsbrieven om actueel te blijven bij de doelgroep.
Deel alleen dingen die waardevol zijn. Geen onzin, onze mailboxen zitten al vol genoeg.
Maak van je nieuwsbrief een waar kadootje.
Houd het positief.
Schrijf in je unieke tone of voice.
Haal inspiratie uit je vorige blog. Kun je ergens op inhaken en dat onderwerp verder uitdiepen?
Vergeet niet kopjes, tussenkopjes en opsommingen te gebruiken om de tekst meer structuur te geven.
Zet ‘m op met schrijven. Mocht je hulp nodig hebben, dan je weet me te vinden.