top of page

TONE OF VOICE: EENHEID IN TEKSTEN

Tone of voice: wat is het en hoe zorg ervoor dat jouw bedrijf of organisatie zijn of haar eigen, unieke uitstraling krijgt? Ontdek het in mijn blog!



Op een regenachtige woensdagochtend eind juni (lees: de zomervakantie duurde voort en mijn inspiratie begon op te raken) trok ik een pakje neptatoeages uit de kast. Mijn oudste had zoiets nog nooit gezien en was door het dolle heen, hij wilde een spin op zijn hand. Na wat geklooi met folie, koud water en 30 seconden wrijven was het resultaat in één woord: Fantastisch! De spin was niet van echt te onderscheiden en mijn kind was apetrots op zijn eerste tattoo. “Jij moet ook een spin, mama!”, riep hij enthousiast. Waarop we het hele ritueel nog een keer herhaalde, dit keer op op mijn rechterhand.

Alles heeft een doel.

De dagen erna wasten we onze handen lang niet zo goed meer als voorheen. En op niet afgesproken momenten hielden we onze spinnen tegen elkaar en riepen we “Superkrachten”. Waarop er natuurlijk niks gebeurde, maar het voelde uitermate cool!

Mijn zoon en ik. Ook al waren we niet bij elkaar, we waren een eenheid. Als mensen naar zijn tatoeage vroegen vertelde hij trots dat “mama dezelfde had”. En ik -op mijn beurt- baalde als een stekker toen ik een belangrijke werkafspraak had en de spin van m’n hand af moest boenen.


EENHEID IN JE COMMUNICATIE


Het is grappig hoe inspiratie werkt, want dit hele verhaal inspireerde mij weer om deze blog te schrijven. Waar een plaktattoo al niet goed voor kan zijn;-). Bij opdrachtgevers kom ik het namelijk regelmatig tegen; moeite met eenheid in de communicatie. Met name grotere bedrijven lijken het lastig te vinden om één lijn uit te zetten: Ferri van communicatie vindt dat ze ‘open, enthousiast en kordaat’ moeten klinken, en Souraya wil een tekst graag ‘informatief en warm’ van toon hebben.


Alhoewel het doel van iedere tekst verschillend kan zijn (persbericht – feitelijk en nieuwswaardig, blog – inspirerend en informatief, e-mail – persoonlijk en actief) is het essentieel om ervoor te zorgen dat iedereen binnen een bedrijf weet hoe het bedrijf ‘klinkt’. Alleen op die manier creër je eenheid in je tone of voice en al je communicatie uitingen


Tone of voice


Een duidelijke tone of voice is een krachtige marketing tool. Je doelgroep leert je kennen en wordt in het beste geval fan én ambassadeur van je merk of bedrijf. Met als gevolg: meer klanten, meer exposure, meer omzet etc.


Neem bijvoorbeeld Wehkamp, commercials, website of poster: hun tone of voice is hetzelfde. Zelf ben ik fan van de stijl van Tony Chocolonely; creatief, verantwoordelijk, on a mission. Ze voeren dit goed door in al hun communicatie: van social media tot nieuwsbrieven, website en uiteraard ook op de verpakkingen van hun chocola. Heel helder.

Heeft jouw onderneming een duidelijke tone of voice? En als je met meerdere mensen werkt, gebruiken jullie dezelfde toon bij het communiceren in e-mails, social media, website enzovoorts?


Je bedrijf als persoon


Wat ik zelf altijd een fijne manier vind, is om naar je bedrijf te kijken als zijnde een persoon. Hoe zou jouw bedrijf klinken als het een echt mens was? Speels en energiek, als je een speelgoedwinkel runt? Vertrouwd en zelfverzekerd, als je een loopbaancoach bent? Up-to-date en ondernemend, als je een marketingbureau hebt? Vraag jezelf vervolgens af of jouw bedrijf ook zo klinkt. Op je website, nieuwsbrief, social media kanalen, in je e-mails, aan de telefoon?


Spieken


Een laatste tip: Kijk ook eens naar hoe anderen het doen. Welke bedrijven spreken jou (online) aan? Waarom is dat? Let eens op hun tone of voice.


Help je hulp nodig? Zoek je een vaste, freelance stem voor jouw bedrijf of organisatie? Je weet me te vinden!



bottom of page